Στερέωση, Αποκατάσταση, Αναστήλωση, Ανάδειξη Γέφυρας Αράχθου στην Πλάκα

sprintzis sta tzoumerka

Παρουσία του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη , πραγματοποιήθηκε σήμερα το απόγευμα η εκδήλωση για την υπογραφή Σύμβασης και την εγκατάσταση του Αναδόχου για το έργο «Στερέωση, Αποκατάσταση, Αναστήλωση, Ανάδειξη Γέφυρας Αράχθου στην Πλάκα» σε χώρο του ξενοδοχείου «Τελωνείο» στην Πλάκα.

“Είναι μια μέρα που συμβολίζει ότι η ενότητα των υγειών δυνάμεων της κοινωνίας μπορούν σε σύντομο χρονικό διάστημα να ανατάξουν και τη χώρα απο την καταστροφή που έγινε τα προηγούμενα χρόνια “σημείωσε μεταξύ άλλων ο κ.Σπίρτζης ,ευχαριστώντας παράλληλα όλους όσοι συνέβαλαν στη μεγάλη προσπάθεια για την αναστήλωση του ιστορικού γεφυριού το οποίο παίρνει πλέον το δρόμο της αναστήλωσης .

Ο Υπουργός γνωστοποίησε παράλληλα πως εκτός απο το Γεφύρι της Πλάκας ,άλλο ένα γεφύρι που κατέρρευσε πριν απο κάποιες δεκαετίες θα πάρει και αυτό το δρόμο της αναστήλωσης.

Ο λόγος για τη γέφυρα Κοράκου με τον κ.Σπίρτζη να  αναφέρει χαρακτηριστικά :
“Έχουμε πολλή δουλειά και για τη χώρα και την πολιτιστική της κληρονομιά ,για τις ιστορικές μνήμες που έχουν όλα αυτά τα μνημεία ”

Αναλυτικά ο Υπουργός  ανέφερε τα εξής:
“Είναι μία  μέρα που συμβολίζει ότι η ενότητα των υγιών δυνάμεων της ελληνικής κοινωνίας μπορούν, σε σύντομο χρονικό διάστημα, να ανατάξουν και τη χώρα και την καταστροφή που έγινε τα προηγούμενα χρόνια. Να σταθούμε στα δικά μας πόδια και επομένως να ξαναστήσουμε τα γεφύρια και την πολιτιστική μας κληρονομιά, που είχαν εγκαταλειφθεί, που είχαν πέσει. 
Μετά το γεφύρι της Πλάκας, έχουμε πολύ δουλειά για να φτιάξουμε ένα γεφύρι που δεν έπεσε το  2015, την πρώτη μέρα που είχε εκλεγεί η Κυβέρνηση, αλλά που έπεσε πολλές δεκαετίες πριν, και είναι το γεφύρι του Κοράκου. Άρα έχουμε πολύ δουλειά ακόμη και για τη χώρα και για την πολιτιστική μας κληρονομιά και για τις ιστορικές μνήμες, που αυτά τα μνημεία έχουν.

Θα ήθελα να πω, ότι στην κοινή προσπάθεια αυτή, δεν υπήρχαν ούτε κομματικές, ούτε πολιτικές λογικές. Και για αυτό, στην προσπάθεια συμμετείχαν και ο Δήμος και η Περιφέρεια και διάφοροι Φορείς. Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω και το Υπουργείο Οικονομίας και Ιδιαίτερα το Υπουργείο Πολιτισμού για την άριστη συνεργασία που υπήρξε και τη Λυδία Κονιόρδου και την Μυρσίνη Ζορμπά που από εδώ και πέρα θα παρακολουθούν την ανακατασκευή του γεφυριού. 

Θα ήθελα να …μην ευχαριστήσω την Όλγα Γεροβασίλη για τη συνεχή πίεση που μου ασκεί, όπως και ο Αλέξης Τσίπρας, γιατί είναι της περιοχής και έχουν τις δικές τους μνήμες και τη δική τους συγκρουσιακή φόρτιση για το γεφύρι, η πίεση όμως, που ασκούν για το γεφύρι της Πλάκας και ειδικότερα για την περιοχή, είναι πάνω από αφόρητη…

Θα ήθελα να ευχαριστήσω επίσης τον Μανώλη Κορρέ, τον Πρόεδρο της Επιστημονικής Επιτροπής, το Γιώργο Σμύρη, που είχε την επίβλεψη των πρόδρομων επισκευαστικών εργασιών, τον Παναγιώτη Πλαϊνη, και τον Χρήστο Τάκο  που είναι και σύμβουλοι του Υπουργείου Υποδομών, ο ένας για την τεχνική υπογραφή και δημοπράτηση, τα τεύχη δημοπράτησης, ο άλλος για τα αρχιτεκτονικά και την ευαισθησία που έχουν δείξει, τους επικεφαλής των υπηρεσιών την κ. Ανδρουλιδάκη από το Υπουργείο Πολιτισμού και τον κ. Τασιόπουλο, από το Υπουργείο Υποδομών. Καλό είναι να μη λέμε για κάποια υπηρεσιακά στελέχη μπράβο. Καλό είναι να το δείχνουμε.

Επομένως να πούμε τώρα ότι ο κ. Τασιόπουλος, για την άρτια δουλειά, που έκανε σε αυτό το έργο, όχι μόνο σε αυτό το έργο, αλλά για αυτό το έργο και για αυτά που σηματοδοτεί, θα του δοθεί εύφημος μνεία. Και  άλλοι συνάδελφοι, που δεν συνέδραμαν σε αυτό το έργο, αλλά συνέδραμαν στην ανάταξη της περιοχής του Μαραθώνα και της Ραφήνας και όλο αυτό το δίμηνο δίνουν σκληρή μάχη. Θα ήθελα επίσης να ζητήσω μια χάρη,  να παρουσιαστούν τα δύο νέα παιδιά, που λειτουργούσαν το τελωνείο πριν πέσει η γέφυρα, γιατί τους το υποσχεθήκαμε και μας είχαν κεράσει τότε τσίπουρα. Αυτά τα ραντεβού τα είχαμε κλείσει πριν από τρία χρόνια  και τον παππού που έκλαιγε την ημέρα που έπεσε το γεφύρι, μπροστά στο γεφύρι. Να του πούμε ότι είμαστε εδώ, για να το κάνουμε καλύτερο απ’ ότι ήταν… Να είστε καλά. “

 

 

 

φωτο 3- 8  Μ.Πανταζής .
Υπουργείο Πολιτισμού 
Η αναστήλωση του ιστορικού γεφυριού του Άραχθου στην Πλάκα είναι ένα έργο με πολλές σημασίες. ​
Άραχθος, σημαίνει ο ποταμός που κυλάει ορμητικά, χτυπάει και δεν αφήνει τίποτε στο πέρασμά του. Και πολιτισμός στον Άραχθο ήταν τα γεφύρια που χτίστηκαν από λαϊκούς αρχιτέκτονες και το χτίσιμό τους έγινε μύθος και τραγούδια για να υπογραμμίσει αφενός τις δυσκολίες, αφετέρου την ανθρώπινη ευρηματικότητα, επιμονή, μαστοριά. Γεφύρι σημαίνει την επιβολή της κοινωνίας, των καθημερινών ανθρώπινων αναγκών πάνω στα στοιχεία της φύσης.
Βρισκόμαστε σε ένα ιστορικό ποτάμι, γιατί εδώ έγινε η μάχη του Πέτα, όπου θυσιάστηκε το άνθος του ευρωπαϊκού φιλελληνισμού, το ποτάμι ήταν το ελληνοτουρκικό σύνορο έως το 1912, γύρω από αυτό έγιναν αιματηρές μάχες (οι ιταλοί Γαριβαλδινοί στους βαλκανικούς πολέμους), αλλά και τα παρακείμενα χωριά κάηκαν από τους Γερμανούς στην κατοχή. Μια ιστορία όπου ο πόλεμος συναντά την καθημερινή δημιουργικότητα, όπου το ευρωπαϊκό με τις δυο όψεις του, την ελπιδοφόρα αλλά και την καταστροφική, συναντά το τοπικό ηπειρώτικο. Και μια συνάντηση, όπου σήμερα οι σύγχρονοι αρχιτέκτονες και μηχανικοί, έρχονται να αναμετρηθούν με τους παλιούς μαστόρους για να ξαναφτιάξουν το γεφύρι.
Η κοινωνία της Ηπείρου είδε συμβολικά στο πέτρινο γεφύρι το δομημένο παρελθόν της, αλλά και ταυτόχρονα στην αναστήλωση του, τη δυναμική μιας πολυεπίπεδης ανάκαμψης. Γι’ αυτό άμεση ήταν και η αντίδραση της Πολιτείας, που εξαρχής έθεσε ως προτεραιότητα την αποκατάσταση του μνημείου, διασφαλίζοντας τη χρηματοδότηση του έργου και, κυρίως, μεριμνώντας για όλα όσα συνιστούν μια πλήρη και αποτελεσματική θεσμική διαδικασία.
Η στιγμή της υπογραφής είναι συμβολική αλλά ουσιαστική, καθώς ολοκληρώνεται με επιτυχία ο πρώτος κύκλος και πλέον μπαίνουμε στην τελική ευθεία για την αποκατάσταση του μνημείου.
Το γεφύρι που θα αναστηλωθεί είναι, βέβαια, η υλική μαρτυρία που διασώζεται για τις μελλοντικές γενιές. Αλλά θα έχει ταυτόχρονα και μια νέα ταυτότητα, καθώς θα ενσωματώσει την τεχνογνωσία, τα θεσμικά ανακλαστικά και την κοινωνική συμμετοχή.
Τόσο με τους νέους αυτοκινητόδρομους που διατρέχουν σήμερα την Ήπειρο όσο και με την αναγέννηση της Πλάκας, αυτό που βλέπουμε είναι καταρχάς η άρση των αποκλεισμών, η ενίσχυση της επικοινωνίας, αλλά και η επικοινωνία ανάμεσα στο τώρα και την ιστορία.
Αξίζουν συγχαρητήρια στους σύγχρονους πρωτομάστορες και μαστόρους, στους καλφάδες αλλά και στα τσιράκια τους. Χωρίς όλους αυτούς, δεν χτίζονται γεφύρια προς το παρελθόν και γέφυρες προς το μέλλον!
φωτο Μ.Πανταζης

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ